Marktonderzoek woordenboek
Het onderzoeksdesign is een systematische weergave van de methodologische opzet van het onderzoek.
Lees verder
A-specificiteit is een betrouwbaarheidsscore waarbij de onderzoeker bij één object twee keer een meting verricht met hetzelfde meetinstrument.
Lees verder
Actieonderzoek is een interactieve manier van onderzoeken: al handelend probeert de onderzoeker na te gaan of zijn handelen het gewenste effect oplevert. Een vrijwel synonieme term aan actieonderzoek is praktijkonderzoek.
Lees verder
In het analyseplan geeft de onderzoeker aan hoe hij de verzamelde gegevens wil analyseren.
Lees verder
De anova is een statistische analyse of een statistische toets die gebruikt wordt voor het vaststellen of de gemiddelden van drie of meer groepen van elkaar verschillen.
Lees verder
Beschrijvend onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker de opdracht heeft gekregen om op bepaalde aspecten te letten en die te beschrijven.
Lees verder
Betekenisvaliditeit is de mate waarin een begrip meet wat er onder dat begrip verstaan wordt / wat de betekenis van dat begrip is. Betekenisvaliditeit is van crusiaal belang voor de externe validiteit. Het maakt deel uit van methodologische validiteit.
Lees verder
Elk meetinstrument is onbetrouwbaar, maar sommige instrumenten zijn onbetrouwbaarder dan andere.
Lees verder
Stabiliteit is een methode voor het bepalen van de betrouwbaarheid van een meetinstrument die theoretisch interessant is, maar praktisch niet uitvoerbaar.
Lees verder
Het betrouwbaarheidsinterval geeft aan tussen welke uitersten de werkelijke waarde waarschijnlijk zal zitten.
Lees verder
A-specificiteit is een betrouwbaarheidsscore door niet te specificeren: de onderzoeker gebruikt steeds hetzelfde object en meet met steeds hetzelfde instrument en stelt vast of dat dezelfde uitkomst oplevert.
Lees verder
Homogeniteit is een betrouwbaarheidsscore waarbij men de verschillende deelmetingen beschouwt als komend uit één homogene massa.
Lees verder
Interne consistentie is een betrouwbaarheidsscore die toegekend wordt aan meetinstrumenten die een kenmerk twee keer op een andere manier meten.
Lees verder
Meetinstrumenten met een hoge bias leveren onbetrouwbare onderzoeksresultaten op.
Lees verder
Bureau-onderzoek (deskresearch) is een manier van onderzoek waarbij de onderzoeker letterlijk niet achter zijn bureau vandaan komt.
Lees verder