Marktonderzoek woordenboek
De casestudie is onderzoek verrichten bij één (uniek) exemplaar.
Lees verder
Causaliteit is een theoretisch begrip. Causaliteit zelf kan niet door middel van onderzoek worden aangetoond.
Lees verder
De chikwadraattoets wordt gebruikt voor het vaststellen van een verschil tussen de frequenties van voorkomen in een geobserveerde en een verwachte verdeling. De chikwadraattoets kan gebruikt worden voor zowel frequentierverdelingen als voor kruistabellen.
Lees verder
Het codeboek is niet een geheimenboek, maar een boek om de geheimen bekend te maken.
Lees verder
Constructvaliditeit is de mate waarin de deelaspecten van een omvangrijk begrip (bijvoorbeeld woongenot) het gehele begrip dekt.
Lees verder
Counterbalancing is het systematisch variëren van de taken die proefpersonen (of proefdieren) achtereenvolgens moeten doorlopen.
Lees verder
Covariabele zijn variabelen waarmee storende invloeden statistisch onder controle zijn te houden.
Lees verder
Cramers V is een maat voor een samenhang tussen variabelen op nominaal niveau. De kruistabel hoeft niet vierkant te zijn; Cramers V kan ook uitgerekend worden voor rechthoekige tabellen.
Lees verder
Cross-sectioneel onderzoek is onderzoek waarbij men cohorten die elkaar opvolgen in de tijd gelijktijdig onderzoekt.
Lees verder
Bureau-onderzoek (deskresearch) is een manier van onderzoek waarbij de onderzoeker letterlijk niet achter zijn bureau vandaan komt.
Lees verder
Differentiële transfer is (vrij vertaald) ongelijke overdracht.
Lees verder
Hogere orde analyses zijn analyses waarin meerdere experimentele variabelen tegelijkertijd en in onderlinge samenhang worden geanalyseerd.
Lees verder
Ecologische validiteit is de mate waarin de onderzoeksresultaten uit een onderzoek overeenkomen met de alledaagse praktijk.
Lees verder
De term enquête is in enge zin synoniem aan een vragenlijst. In uitgebreidere zin verstaat men onder een enquête een vragenlijst plus de hele entourage eromheen. Sommigen beschouwen een enquête zelfs als een apart type onderzoek.
Lees verder
Een vraag is een verzoek om informatie aan te leveren. Wie een vraag stelt, verwacht (meestal) ook een antwoord. Welk antwoord men krijgt, is afhankelijk van hoe de vraag is gesteld.
Lees verder