Marktonderzoek woordenboek
De experimentele variabelen zijn de variabelen bij welke men een verband wil aantonen; de niet-experimentele variabelen vertroebelen het zicht daarop. De experimentele variabelen zijn de afhankelijke en de onafhankeleijke variabelen.
Lees verder
Exploratief onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker nog niet weet wat belangrijk is om op te letten.
Lees verder
De F-toets wordt gebruikt om twee varianties met elkaar te vergelijken.
Lees verder
Het persoonlijk interview (face-to-face interview) is een vorm van ondervragen waar meestal één maar soms ook enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Lees verder
De gamma-fout is de menselijke fout in de opzet (of uitvoering) van het onderzoek.
Lees verder
De Friedman-toets wordt gebruikt voor het vaststellen van een verschil in meer dan twee gerangordende variabelen.
Lees verder
De gamma-fout is de menselijke fout in de opzet (of uitvoering) van het onderzoek.
Lees verder
Het gemiddelde berekent men door alle waarden in een getallenreeks bijelkaar op te tellen en deze uitkomst te delen door het aantal getallen dat bij elkaar is opgeteld.
Lees verder
Genereren is het noteren van gegevens uit een fictieve empirie.
Lees verder
Het persoonlijk interview is een vorm van ondervragen waarbij meestal één of hooguit enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Lees verder
Hogere orde analyses zijn analyses waarin meerdere experimentele variabelen tegelijkertijd en in onderlinge samenhang worden geanalyseerd.
Lees verder
Een hypothese is een theoretische veronderstelling.
Lees verder
Indruksvaliditeit betekent niet veel meer dan dat de men (meestal de onderzoeker) de indruk heeft dat het wel valide is.
Lees verder
Inhoudsvaliditeit is de mate waarin een meetinstrument de betekenis van een begrip in al haar aspecten weet te omvatten.
Lees verder