Marktonderzoek woordenboek
Het methodologisch handelingsmodel is een schematisch overzicht waarin het handelen van de onderzoeker wordt beschreven en diens relatie met de empirie (inclusief de opdrachtgevers).
Lees verder
Het methodologisch handelingsmodel is een schematisch overzicht waarin het handelen van de onderzoeker wordt beschreven en diens relatie met de empirie (inclusief de opdrachtgevers).
Lees verder
Het deel van de geselecteerde mensen / dieren / planten / objecten dat geseelcteerd is om mee te doen aan een onderzoek is maar uiteindelijk niet (vrijwillig) meedoet, heet non-respons.
Lees verder
Bij non-respons onderzoek stelt de onderzoeker zich drie vragen: 1) wat er aan de hand? 2) had het voorkomen kunnen worden? en 3) is er nog wat aan te doen?
Lees verder
Observeren is het waarnemen van de empirie met de eigen zintuigen.
Lees verder
Ondervragen is het optekenen van de mening en/of de ervaring van anderen en dat noteren in een gegevensbestand.
Lees verder
De term enquête is in enge zin synoniem aan een vragenlijst. In uitgebreidere zin verstaat men onder een enquête een vragenlijst plus de hele entourage eromheen. Sommigen beschouwen een enquête zelfs als een apart type onderzoek.
Lees verder
Een vraag is een verzoek om informatie aan te leveren. Wie een vraag stelt, verwacht (meestal) ook een antwoord. Welk antwoord men krijgt, is afhankelijk van hoe de vraag is gesteld.
Lees verder
Het persoonlijk interview (face-to-face interview) is een vorm van ondervragen waar meestal één maar soms ook enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Lees verder
Een online enquête is een vragenlijst die op een site staat waar personen (al dan niet na het ontvangen hebben van een uitnodiging) naar toe kunnen surfen om de vragen te beantwoorden.
Lees verder
Schriftelijke onderzoek is een vragenlijst op papier naar mensen toe sturen zodat zij thuis (of op kantoor) de vragen kunnen beantwoorden.
Lees verder
Telefonisch onderzoek is een vorm van onderzoek waarbij een (groot) aantal assistenten van de onderzoeker een (groot) aantal mensen telefonisch ondervraagt.
Lees verder
Het maken van een goede vragenlijst is een kunst op zich. De term vragenlijst is een lijst met vragen. Het maken van een goede vragenlijst is echter niet simpel het samenrapen van een aantal vragen.
Lees verder
Onderzoek verrichten is het beantwoorden van vragen waarvoor eerst nieuwe informatie moet worden verzameld. Onderzoek komt in vele vormen voor.
Lees verder