Marktonderzoek woordenboek
Het onderzoeksdesign is een systematische weergave van de methodologische opzet van het onderzoek.
Lees verder
De onderzoekskubus is een indeling van alle onderzoekstypen op drie dimensies: naar vraagstelling, naar plaats van data verzamelen en naar aantal onderzoekseenheden.
Lees verder
Het onderzoeksontwerp, de onderzoeksopzet en het onderzoeksplan zijn andere termen voor 'het onderzoek op de tekentafel'.
Lees verder
Kenmerkend voor online onderzoek is dat het internet als medium een belangrijke rol speelt. Op dit medium kan het onderzoek op vele manieren vorm krijgen.
Lees verder
De manier waarop de kenmerken worden gemeten, noemen we operationaliseren.
Lees verder
De manier waarop de kenmerken worden gemeten, noemen we operationaliseren.
Lees verder
Oversampelen is opzettelijk meer personen (uit een deel van de populatie) vragen aan een onderzoek deel te nemen in de hoop dat er uiteindelijk voldoende zijn die daadwerkelijk meedoen.
Lees verder
Overschrijven is het indirect waarnemen van de empirie door de gegevens uit een bron over te nemen.
Lees verder
Een panel is een afspiegeling van de populatie waarvan de leden een oordeel uit mogen spreken over een product, dienst of idee.
Lees verder
Protocolanalyse is een methode om geschreven teksten te analyseren.
Lees verder
Protocolanalyse is een methode om geschreven teksten te analyseren.
Lees verder
Randomiseren is het volstrekt willekeurig (at random) verdelen van proefpersonen over de groepen in een experimenteel onderzoek.
Lees verder
De range is de hoogste waarde minus de laagste waarde in een (oplopende) getallenreeks.
Lees verder
In de methodologie van onderzoek is reductie een term waarmee aangegeven wordt dat het niet mogelijk is om de empirie volledig te beschrijven en men daardoor genoodzaakt is aspecten weg te laten.
Lees verder