a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z #

Marktonderzoek woordenboek

Woorden (125)

Regressieanalyse (multipele regressie)

Regressieanalyse (multipele regressie)

Multipele regressieanalyse is nagaan welke kenmerken en in welke mate deze kenmerken van invloed zijn op een uitkomst.
Regressieanalyse (univariate regressie)

Regressieanalyse (univariate regressie)

Univariate regressieanalyse levert een lijn op waarmee men aan kan geven wat waarschijnlijk de score op een kenmerk zal zijn als men de score op een ander kenmerk weet.
Representativiteit

Representativiteit

Representativiteit is de mate waarin de geselecteerde afvaardiging overeenkomt met de populatie.
Respons

Respons

De respons is dat deel van de leden van een populatie waarvan de gegevens uiteindelijk in een database zijn opgeslagen en voor analyse zullen worden gebruikt.
Riro-effect

Riro-effect

Riro-effecten (riro = rubbish in rubbish out) of gigo-effecten (garbage in garbage out) zijn het gevolg van ondeugdelijke meetinstrumenten.
Samengestelde variabele

Samengestelde variabele

Een samengestelde variabele is een totaalscore die opgebouwd is uit een aantal deelscores.
Scheefheid

Scheefheid

Het gemiddelde hoort (ongeveer) in het midden van een analoge verdeling te liggen. De mate waarin het gemiddelde niet in het midden ligt, noemt men de scheefheid van de verdeling.
Schriftelijk onderzoek

Schriftelijk onderzoek

Schriftelijke onderzoek is een vragenlijst op papier naar mensen toe sturen zodat zij thuis (of op kantoor) de vragen kunnen beantwoorden.
Schriftelijke enquête

Schriftelijke enquête

De schriftelijke enquête is vooral handig als mensen zelf de vragen kunnen en willen beantwoorden.
Schriftelijke enquête

Schriftelijke enquête

De schriftelijke enquête is vooral handig als mensen zelf de vragen kunnen en willen beantwoorden.
Simulatie-onderzoek

Simulatie-onderzoek

Simulatie-onderzoek zijn al die vormen van onderzoek waarbij de gegevens in een nagebootste (dus fictieve) empirie zijn verzameld.
Simulatieonderzoek

Simulatieonderzoek

Al die vormen van onderzoek waarbij de gegevens in een nagebootste (dus fictieve) empirie zijn of worden verzameld, noemt men simulatieonderzoek.
Spearman rangcorrelatie

Spearman rangcorrelatie

De Spearman rangcorrelatiecoëfficiënt is een maat voor samenhang voor variabelen op ordinaal niveau.
Telefonisch interview

Telefonisch interview

Het telefonisch interview is een vorm van ondervragen waarbij een (groot) aantal assistenten van de onderzoeker een (groot) aantal mensen ondervraagt.
Toetstheorema van Fisher

Toetstheorema van Fisher

Het toetstheorema van Fisher is een procedure om de statistische kans te berekenen dat een kenmerk gemiddeld genomen van 0 verschilt.
<<  3 4 5 6 7 [89  >>  

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.