MOA - Meer succes met Data Science!

Docent
Sjoerd Koornstra
Menno Urbanus

Categorie
Insights
Datum:
20 juni 2022

Tijd: 10:00 - 16:30 uur

Inleiding

(Van het schrijven van een goede briefing tot het begrijpen van DS-uitkomsten en de vertaling naar marketingimplicaties)

Ondernemingen worstelen met het aan elkaar koppelen en analyseren van diverse databronnen. Hierbij zijn Consumer Insights lang niet altijd meer het eerste loket voor consumenteninformatie. Het merendeel van deze analyses wordt uitgevoerd met machine learning tools door Data Scientists. Data Scientists kunnen analyseren, maar zijn doorgaans minder sterk in de interpretatie en de link met de business context. Dit betekent dat Data Scientists moeten worden aangestuurd door personen die de link weten te leggen tussen de business issue (marketingvraagstukken) en Data Science-methoden.

Inhoud

Consumer Insights is niet meer het eerste loket voor consumenteninformatie:

Steeds meer consumenteninformatie komt beschikbaar in databases die doorgaans verspreid over diverse afdelingen worden beheerd. Dit zijn interne databases o.a. e-commerce, digital marketing, maar ook veel externe databases. 

Er is een enorm aanbod van publieke databases, syndicated data (Nielsen, GFK) en van databrokers (Mintel, Euromonitor, Global Data, Statista etc). Stakeholders kunnen bij verschillende afdelingen aankloppen voor consumenteninformatie. 

Hoe kan Consumer Insights weer het eerste loket voor consumentenformatie worden: 

Ondernemingen worstelen met het aan elkaar koppelen en analyseren van diverse databronnen. Het merendeel van deze analyses wordt uitgevoerd met machine learning tools door Data Scientists. Data Scientists kunnen analyseren, maar zijn doorgaans minder sterk in de interpretatie en de link met de business context. Dit betekent dat Data Scientists moeten worden aangestuurd door personen die de link weten te leggen tussen de business issue (marketingvraagstukken) en Data Science methoden.

Om een Data Scientist goed te kunnen aansturen is het de methoden en werkzaamheden van de Data Scientist te begrijpen. Wanneer jij, als Consumer Insights Manager, dit kunt, zal Consumer Insights weer het eerste loket worden voor consumenteninformatie.  

Als marktonderzoekbureau kun je Data Science-projecten als service aanbieden. Belangrijke voorwaarde is dan wel dat de Accountmanagers bekend moeten zijn met de principes van Data Science. Ze hoeven geen Data Scientist te worden, maar moeten eveneens de werkzaamheden begrijpen.

  1. Begrijpen hoe de uitkomsten van machine learning methodes worden gevalideerd, kloppen de uitkomsten wel, zijn ze logisch?
  2. Leren hoe je data science kunt toepassen bij een echte marketing case study waarbij consumer understanding cruciaal is:
  1. Vanuit een business issue en combinatie van meerdere, niet volledige, databronnen een briefing opstellen voor de datascientist
  2. Het beoordelen van een analyse voorstel van de Data Scientist
  3. Het beoordelen van de analyse uitkomsten van de Data Scientist
  4. Het vertalen van de uitkomsten naar aanbevelingen en toepassingen binnen de business

Deze training wordt op 20 juni (hopelijk) fysiek gegeven. 

Doel

In staat zijn zelfstandig een Data Science-briefing te formuleren voor de Data Scientist en de uitkomsten van Data Science te begrijpen en te vertalen in business / marketing implicaties.

Kosten

MOA-leden* € 415,-- excl. BTW
VBO- en VSO-leden € 415,-- excl. BTW
Niet-leden € 615,-- excl. BTW
Lesmateriaal, koffie/thee & lunch zijn bij inbegrepen  

* Onder MOA-leden verstaan we een persoonlijk lidmaatschap, dus niet alleen een bedrijfslidmaatschap.

INSCHRIJVEN In-company training aanvragen
Doelgroep
Praktische informatie
Locatie

MOA

VIDA-gebouw

Kabelweg 57, 2e verdieping

1014 BA Amsterdam

+31 20 5810710

info@moa.nl

Wil je meer weten over parkeren?

klik hier

Voorwaarden

Bedenktermijn

Er geldt een bedenktermijn van 14 dagen na inschrijving van de cursus. Dit geldt niet voor in-companytrainingen. Binnen deze tijd kan jouw inschrijving zonder opgaaf van redenen geannuleerd worden. Doe dit schriftelijk door een mail te sturen naar info@moa.nl.

Annuleringsvoorwaarden

Annulering is niet mogelijk. Indien je verhinderd bent is het uiteraard wel mogelijk een collega als vervanger op te geven via info@moa.nl.  De korting voor persoonlijke MOA-leden blijft alleen geldig indien de vervanger ook persoonlijk MOA-lid is.

Indien je een persoonlijk lidmaatschap overneemt van een collega, ontvang je alleen de korting voor persoonlijke MOA-leden als de overname voor aanvang van de workshop heeft plaatsgevonden. Het is dus niet mogelijk om met terugwerkende kracht korting te ontvangen.

Softwaregebruik bij MOAcademy workshops

Indien het gebruik van een computer en specifieke software noodzakelijk is dan zal de MOA dit vooraf bij de cursusinformatie aangeven. De cursist en het bedrijf waar de cursist werkzaam is, zijn ervoor verantwoordelijk dat een licentie ook offline buiten het eigen netwerk werkzaam is. Indien licenties op concurrent users gebaseerd zijn, kan dit een probleem opleveren. Neem dan contact op met je eigen ICT-afdeling om dit probleem te verhelpen. Dit probleem speelt wat vaker bij grote bedrijven. Indien er binnen jouw organisatie geen ICT-afdeling aanwezig is kan je er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat het gebruik van de software buiten het eigen netwerk geen probleem zal opleveren. Een oplossing om dit probleem te omzeilen is om een privé-laptop mee te nemen met een proefversie van de software, dan weet je zeker dat het programma zal gaan werken voor de duur van de proeftijd. 

MOA verwerkt persoonsgegevens voor MOAcademy’s. Op deze gegevensverwerking is het privacystatement van de MOA van toepassing.

Heeft u vragen over deze workshop? 

Via het telefoonnummer 020 5 810 710 kom je direct in contact met één van onze MOA-medewerkers of stuur een mail naar opleidingen@moa.nl . Wij helpen je graag verder met al je vragen! De MOA is bereikbaar op alle doordeweekse dagen van 08.30 tot 17.30 uur.

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.