Nieuws van de MOA en uit de branche

Coronacrisis vraagt om debat over digitalisering

Coronacrisis vraagt om debat over digitalisering

De coronacrisis gaat eerst en vooral over onze gezondheid. Inmiddels wordt het steeds duidelijker dat we ook voor een immens economisch en maatschappelijk vraagstuk staan. Toch is er nog een ander aspect waarom we ons deze crisis straks zullen herinneren: de enorme potentie van digitalisering en de vlucht die talloze online applicaties hebben genomen om het dagelijks leven aan de gang te houden.

Lees dit artikel


Design science research zoekt de verbetering

Design science research zoekt de verbetering

We zijn allemaal ontwerpers. We ontwerpen plannen, producten, diensten, strategieën en beleid. Alleen is de een zich meer bewust van zijn ontwerpende rol dan de ander. Ook de uitvoering van onderzoek kan vanuit een ontwerpende aanvliegroute. In dit artikel doen we daartoe een verkenning, met als doel een bewustwording te creëren dat marktonderzoek niet alleen gaat om het ontdekken van de patronen van de huidige tijd, maar ook om het gefundeerd ontwerpen van de patronen van de toekomst.

Lees dit artikel


Nederlanders kiezen voor gevarieerde maaltijden en gemak

Nederlanders kiezen voor gevarieerde maaltijden en gemak

Consumenten kiezen steeds vaker voor de maaltijdbox. Zo blijkt uit onderzoek van Motivaction, waarbij aan de hand van het Shoppermodel inzichten in de motieven en het gedrag van Nederlanders op het gebied van eten, boodschappen en gezonde voeding in kaart worden gebracht.

Lees dit artikel


TV en printmedia winnen van sociale media

TV en printmedia winnen van sociale media

De Nederlander is traditionele media zoals tv en print, de afgelopen jaren doelbewuster gaan gebruiken. Het tegengestelde gaat op voor social media die meer uit tijdverdrijf worden bekeken. Dat blijkt uit Mediabelevingsonderzoek 2020, uitgevoerd door Kantar in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia.

Lees dit artikel


Trendverkenning: veranderende behoeften door coronacrisis

Trendverkenning: veranderende behoeften door coronacrisis

NPO Innovatie signaleert 12 veranderende behoeften in tijden van corona. Met dit trendonderzoek wil NPO Innovatie meer grip te krijgen op de toekomst. De maatschappelijke trends kunnen inzichten geven, helpen keuzes maken en inspiratie bieden voor nieuwe oplossingen.

Lees dit artikel


MeMo² wint AMMA Award voor Best Media Research

MeMo² wint AMMA Award voor Best Media Research

De organisatie van de AMMA Awards heeft onlangs de winnaars van de editie van 2020 bekendgemaakt. MeMo² mocht vanwege het inzenden van de THX.-case de award voor Best Media Research mee naar huis nemen. Het bureau was verder nog genomineerd in de categorie Best Media Innovation.

Lees dit artikel


Toename agressie tegen politieke ambtsdragers

Toename agressie tegen politieke ambtsdragers

Dit komt naar voren uit de Monitor Integriteit en Veiligheid 2020, een periodiek onderzoek naar agressie, geweld en integriteit in het decentraal bestuur dat I&O Research heeft uitgevoerd in samenwerking met Bureau BING. Opdrachtgever van het onderzoek is het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Lees dit artikel


Vier keer Augmented Reality

Vier keer Augmented Reality

Nu velen van ons nog thuis zitten, zijn augmented reality-toepassingen (AR) relevanter dan ooit. Doordat AR-toepassingen virtuele objecten aan de echte wereld toevoegen, geven ze de mogelijkheid om meerwaarde te creëren. Anne Roos Smink beschrijft vier manieren waarop AR juist nu relevant is.

Lees dit artikel


Neurosales - de nieuwe hype

Neurosales - de nieuwe hype

De termen neuromarketing, neuroeconomics, neurolaw, neurocinematics en neuroaesthetics bestaan allemaal al, maar de term ‘neurosales’ wordt nog niet breed toegepast. Het is een kwestie van tijd tot dat verschijnsel een hype is. Maar wat is neurosales?

Lees dit artikel


Van Gen y naar Gen z: Chaos is een kans

Van Gen y naar Gen z: Chaos is een kans

De afgelopen jaren zie je veel verhalen over generatie Y, ook wel millennials genoemd, en generatie Z voorbij komen. Dat is niet zo vreemd; generatie Y en Z zijn dé generaties die geboren of opgegroeid zijn in het digitale tijdperk. Waarom denken we eigenlijk in generaties?En wat typeert generatie Y en Z?

Lees dit artikel


Een frisse start na de zomer!

Een frisse start na de zomer!

Laat je inspireren en motiveren tijdens een van de MOA (digitale) trainingen, sessies of events! Ontdek het programma-aanbod voor na-de-zomer 2020 of bekijk het actuele aanbod op moa.nl

Lees dit artikel


SWOCC lanceert digitale kennisbank

SWOCC lanceert digitale kennisbank

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie lanceerde 22 juni jl. een nieuwe website. SWOCC viert dit jaar haar 25-jarige jubileum en wil met de digitale kennisbank nog beter bijdragen aan gefundeerde inzichten voor het marketing- en communicatievak. Je vindt er content in de vorm van blogs, verslagen van evenementen, de SWOCC Selectie en toegang tot de belangrijkste inzichten en praktische implicaties van de publicaties.

Lees dit artikel


Bureaus in coronatijd ‘Herwaarderen van wat je hebt’

Bureaus in coronatijd ‘Herwaarderen van wat je hebt’

We zijn de 1 juli voorbij, en er mag weer iets meer. De winkelomzetten nemen toe, het buitenleven bloeit op…, maar hele takken van bedrijven zien nog weinig licht aan de horizon. Hoe zit dat in onze branche? We vroegen het weer aan twee bureaus. ‘Data- of inzichtgedreven werkwijzen gaan niet overboord.’

Lees dit artikel


Hoe doe je zelf een goed 1-op-1 klantinterview

Hoe doe je zelf een goed 1-op-1 klantinterview

CG Research heeft een serie praktische webinars ontwikkelt om zo kennis te delen met professionals uit het vakgebied. De webinars zijn gratis terug te kijken via de website. Het webinar 'Hoe doe je zelf een goed 1-op-1 klantinterview?' geeft jou handvatten om een goed interview te doen. Voor iedereen die zelf wil gaan interviewen of hier beter in wil worden.

Lees dit artikel


MOA presenteert geheel herziene versie Proeven van succes

MOA presenteert geheel herziene versie Proeven van succes

De zesde, geheel gewijzigde druk van het boek Proeven van succes van Joep Brinkman is uit! Een boek met de nieuwste inzichten en visies ten aanzien van het sensorisch onderzoek. Voor de (ervaren) sensorische onderzoeker, maar ook voor eenieder die in zijn of haar studie of werk met smaakonderzoek, voedingsmiddelentechnologie of Food Marketing te maken krijgt. 

Lees dit artikel


Jongeren in de stress door geldproblemen

Jongeren in de stress door geldproblemen

Suzanne Dölle, YoungWorks, schrijft in haar blog over de financiële gevolgen van de Coronacrisis voor jongeren. Door de crisis komen veel jongeren in de geldproblemen. Inkomsten uit bijbaantjes en stages vallen weg.

Lees dit artikel


Ondernemers zijn optimistisch

Ondernemers zijn optimistisch

Ondernemers zijn steeds optimistischer over de nabije toekomst. Een ruime meerderheid heeft vertrouwen in de eigen financiële buffers en in het overleven van deze crisis. Ook neemt de onzekerheid bij ondernemers af, zij hebben meer zicht op toekomstige omzet. Dit blijkt uit de MKB coronamonitor door Motivaction en MKB Servicedesk.

Lees dit artikel


De reiziger wil best het OV weer gebruiken

De reiziger wil best het OV weer gebruiken

Over een half jaar denkt bijna de helft van de Nederlanders weer gebruik te gaan maken van het ov, zo blijkt uit onderzoek van Newcom. 

Lees dit artikel


Top tips: setting boundaries for working from home

Top tips: setting boundaries for working from home

Het MRS Flex Forum waarbij de Britse research professionals zich aangesloten hebben, ondersteunt haar leden met handige tips & tools voor thuiswerken in corona-tijd.

Lees dit artikel


Panteia en MuConsult bundelen de krachten

Panteia en MuConsult bundelen de krachten

Door verregaande samenwerking willen Panteia en MuConsult beter gebruikmaken van de kennis en expertise rondom de thema’s mobiliteit en transport. Beide bureaus blijven onder hun eigen naam actief in de markt.

Lees dit artikel


Het is komkommertijd, doe er je voordeel mee!

Het is komkommertijd, doe er je voordeel mee!

Tijdens de zomerperiode is het altijd rustig op de redacties qua nieuwsaanbod. Hét moment voor jou dus om je nieuwsberichten, blog of artikelen te laten plaatsen op onze website, socials of in onze nieuwsbrief. Bovendien plaatsen we je bericht natuurlijk ook op onze nieuwe platform, waar we op dit moment de laatste hand aan leggen.

Lees dit artikel


Incidenten stijgen, maar MKB maakt zich niet druk om cybersecurity

Incidenten stijgen, maar MKB maakt zich niet druk om cybersecurity

Vier op de vijf mkb’ers vertrouwt voor zijn cybersecurity grotendeels op zijn IT-leverancier, zo blijkt uit onderzoek door SIDN uitgevoerd door GfK. Dit staat in schril contrast met de 58% van IT-leveranciers die aangeeft dat hun mkb-klanten onvoldoende beschermd zijn.

Lees dit artikel


PvKO verwelkomt twee nieuwe bestuursleden

PvKO verwelkomt twee nieuwe bestuursleden

Platform voor Klantgericht Ondernemen heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd. Angéline Maas, Vice President Customer Services DHL en Berend-Jan Rietveld, Head of Passenger Experience Schiphol.

Lees dit artikel


De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

We leven in een maakbare samenleving waarin gedrag stuurbaar is. Maar hoe beïnvloed je gedrag eigenlijk en is dat wel wenselijk? Voor gedragsbeïnvloeding zijn er verschillende wegen naar Rome. De vijf belangrijkste routes komen hier aan bod.

Lees dit artikel


Validators en Beautiful Lives lanceren IdeaCheck

Validators en Beautiful Lives lanceren IdeaCheck

Merken zetten nu alles op alles om nieuwe campagnes en proposities te maken die qua toon en inhoud aansluiten bij de nieuwe realiteit. Om ze hierbij te helpen, bundelen Validators en Beautiful Lives hun krachten in een vernieuwende onderzoeksoplossing: IdeaCheck.

Lees dit artikel


Grote verschuivingen in mediatrends door coronacrisis

Grote verschuivingen in mediatrends door coronacrisis

Sinds 2016 voert MediaTest, in samenwerking met het Nederlands MediaNetwerk, jaarlijks het Media-trendonderzoek uit onder professionals in de mediabranche.

Lees dit artikel


Store Support krijgt een nieuwe naam: excap

Store Support krijgt een nieuwe naam: excap

Store Support heet vanaf nu excap. Het bedrijf is marktleider in de Benelux op het gebied van mystery guest-onderzoek, customer journey management en consultancy rondom de beleving van medewerkers. De oprichters voelden al jaren dat de naam weliswaar bekend was, maar te weinig ‘dekking’ bood.

Lees dit artikel


Wereldvluchtelingendag 2020

Wereldvluchtelingendag 2020

Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat mensen op de vlucht voor oorlog of vervolging in Nederland moeten kunnen aankloppen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos rondom Wereldvluchtelingendag.

Lees dit artikel


Nieuw perspectief na corona-tijd

Nieuw perspectief na corona-tijd

Het kapitalisme zoals we dat kennen heeft zijn beste tijd gehad, aldus MarketResponse. Merken plaatsen zichzelf meer en meer buitenspel. De betrokken burger verdringt de traditionele consument. Dit terwijl de samenleving afstevent op een scherpe tweedeling.

Lees dit artikel


De nieuwe CMI-manager - Meer creativiteit, meer impact

De nieuwe CMI-manager - Meer creativiteit, meer impact

Al jaren is er een aanzienlijke groei in de hoeveelheid data die we tot onze beschikking hebben. Maar met de groei neemt ook de ergernis onder marketeers toe over de moeilijkheid om met al die data echt iets nuttigs te doen. Tijd voor een nieuw tijdperk: het tijdperk van creativiteit. Dat vinden Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra, die er een serie van drie artikelen over schreven. Dit is de eerste, de twee volgende kun je lezen vanaf begin september.

Lees dit artikel


Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

Op 31 augustus, 7 en 14 september organiseert de MOA de leergang R met Hester van Herk als workshopleider. R is een programmeertaal en omgeving voor statistische analyse en grafische presentatie van gegevens. 

Lees dit artikel


Medewerker betrokken bij werkgever, maar wel vanuit huis

Medewerker betrokken bij werkgever, maar wel vanuit huis

De betrokkenheid van medewerkers bij hun werkgever is tijdens de coronacrisis gegroeid. Dat blijkt uit jaarlijks representatief onderzoek van onderzoeksbureau InnerVoice onder werknemers die werkzaam zijn bij de overheid, zakelijke- en financiële dienstverlening.

Lees dit artikel


Gezocht: bijdragen!

Gezocht: bijdragen!

Op dit moment werken we hard aan een nieuw format. Een platform gebaseerd op het gedachtengoed van Clou en ClouToday, maar dan in een geheel nieuwe opzet.

Met dit nieuwe platform willen we je overal en altijd toegang geven tot het laatste nieuws op het gebied van datascience, analytics en insights. Een centrale plek voor alle ontwikkelingen in ons vakgebied.

Lees dit artikel


Jongeren nemen corona-maatregelen steeds minder serieus

Jongeren nemen corona-maatregelen steeds minder serieus

De versoepeling van de maatregelen tegen het coronavirus vraagt om een nieuw onderzoek onder de Nederlandse jongeren: hoe kijken zij tegen deze versoepeling aan, en welk gedrag komt hieruit voort?

Lees dit artikel


Bureaus in coronatijd 'Aandacht voor merken met een menselijke kant'

Bureaus in coronatijd 'Aandacht voor merken met een menselijke kant'

De vraag hoe het bureaus vergaat in deze tijd, en hoe ze de toekomst zien, blijft interessant, maar we wilden deze keer ook weten of bureaus gedragsverandering zien over een langere termijn. We doen dus een beroep op kennis en inzichten en daarom nodigden we twee Kennispartners van Clou uit om te reageren. ‘We herwaarderen de wereld om ons heen.’

Lees dit artikel


Online workshop - Van cijfers naar marketingadvies

Online workshop - Van cijfers naar marketingadvies

Deze online workshop op 13 en 14 juli is voor die insights professionals die zich verder willen ontwikkelen van onderzoeker naar marketingadviseur. We starten met een aantal wetmatigheden die we in consumentengedrag zien en wat deze betekenen voor het maken van de juiste commerciële beslissingen.

Lees dit artikel


Merken moeten inspelen op het nieuwe gedrag van de consument

Merken moeten inspelen op het nieuwe gedrag van de consument

Het ziet er niet naar uit dat het consumentengedrag van voor de corona-crisis snel terugkomt, zo blijkt uit onderzoek van Kantar.

Lees dit artikel


MediaTestDag voor twee goede doelen

MediaTestDag voor twee goede doelen

Voor de tweede keer dit jaar organiseerde MediaTest een dag waarbij ze gratis onderzoek uitvoerden. Dit keer voor Stichting Jarige Job en het Ronald McDonald Kinderfonds.

Lees dit artikel


Nederlanders positief tegenover heropstarten collectes

Nederlanders positief tegenover heropstarten collectes

Nederlanders staan positief tegenover heropstarten van straatcollectes en huis-aan-huiswerving. Dat blijkt uit de donatiemonitor van neuromarketing onderzoeksbureau Bloakes.

Lees dit artikel


Een nieuw platform, met relevante berichten uit jouw vakgebied

Een nieuw platform, met relevante berichten uit jouw vakgebied

Achter de schermen werkt de redactie hard aan een nieuw format. Een platform gebaseerd op het gedachtengoed van Clou en ClouToday, maar dan in een geheel nieuwe opzet. Met dit platform willen we je overal en altijd toegang geven tot het laatste nieuws op het gebied van datascience, analytics en insights. Een centrale plek met alle kennis en ontwikkelingen in ons vakgebied.

Lees dit artikel


(Remote) Design Sprint 2.0

(Remote) Design Sprint 2.0

Weinig staat vast en niets is zeker, in een crisis als deze. Die onzekerheden vragen om versnelling op het gebied van innovatie. Om relevant te blijven moeten veel organisaties in rap tempo op zoek naar manieren om hun businessmodel aan te passen of te vernieuwen. Maar hoe doe je dat? De Design Sprint is een effectieve aanpak om de potentie van nieuwe (business)ideeën te valideren.

Lees dit artikel


Belangrijkste skills voor de insights professional van de toekomst

Belangrijkste skills voor de insights professional van de toekomst

GreenBook heeft de 26e editie van het Research Industry Trends Report (GRIT) gepubliceerd genaamd Insights Practice Report over het jaar 2019.

Lees dit artikel


NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

NPO en Motivaction sluiten overeenkomst

Onlangs hebben Nederlandse Publieke Omroep en Motivaction een overeenkomst gesloten voor uitvoering van het Media Appreciatie Panel (MAP). Het MAP is één van de grootste continue mediaonderzoeken in Nederland.

Lees dit artikel


Consumenten betalen online aankopen steeds vaker achteraf

Consumenten betalen online aankopen steeds vaker achteraf

Voor het 13e jaar op rij heeft Ruigrok NetPanel het online gedrag van Nederlanders in kaart gebracht. Het achteraf betalen van online aankopen wordt steeds populairder, blijkt uit het onderzoek. Een derde van de consumenten (36%) betaalt online aankopen weleens achteraf, in 2019 was dit nog 29%.

Lees dit artikel


De smaak naar meer..

De smaak naar meer..

Wil jij meer weten over de meerwaarde van Sensorisch Onderzoek voor jouw bedrijf? Inholland Academy biedt in samenwerking met de MOA vanaf begin september de introductiecursussen Sensorisch Onderzoek aan.

Lees dit artikel


IT-sector ziet versnelde digitale transformatie

IT-sector ziet versnelde digitale transformatie

Wereldwijd zorgt COVID-19 voor een versnelde digitalisering van de werkwijze bij bedrijven en instellingen. 75 procent van de leidinggevenden in informatietechnologie (IT) verwacht namelijk dat medewerkers niet meer terug willen naar de manier waarop voor de coronacrisis werd gewerkt.

Lees dit artikel


Klanttevredenheid benchmark in de B2B sector

Klanttevredenheid benchmark in de B2B sector

Klanten van facilitair dienstverleners zijn anno 2020 minder snel geneigd de organisatie aan te bevelen. Dit blijkt uit het NPS benchmarkrapport ‘Facility Beleving in Nederland 2020’ van Integron.

Lees dit artikel


300 keer ClouToday maken gaat je niet in de koude kleren zitten

300 keer ClouToday maken gaat je niet in de koude kleren zitten

De hoogste tijd voor iets nieuws! Nog 10x zal ClouToday in je mailbox vallen, maar daarna is het echt tijd voor een volgende stap.

We voegen Clou en ClouToday samen, in een geheel nieuwe opzet, onder een nieuwe naam. Na ClouToday 310 zullen we dit nieuwe format aan je presenteren.

Lees dit artikel


DDMA barometer toont omzetdalingen en digitalisering door coronacrisis

DDMA barometer toont omzetdalingen en digitalisering door coronacrisis

44% van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector heeft de omzet sinds het begin van de coronacrisis zien dalen, bij 41% is de omzet gelijk gebleven. Dat blijkt uit de DDMA Barometer, waarvoor 70 leden van branchevereniging DDMA zijn ondervraagd.

Lees dit artikel


Op zoek naar een baan in de zorg

Op zoek naar een baan in de zorg

Met het T-shirt voor onze ramen met daarop het rode hartje en de woorden ‘hart voor de zorg’ laat ons land zien dat het begaan is met het zorgpersoneel. Niet alleen deze actie, maar ook onderzoek uitgevoerd door DirectResearch laat zien dat de waardering voor het zorgpersoneel groot is.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.