Nieuws van de MOA en uit de branche

Trendrapport 2021

Trendrapport 2021

Data en insights geven vertrouwen in 2de coronajaar.
Onderzoeksbranche zet ruim 10% meer om in 2021.

Bekijk hier de 14e editie van het Trendrapport Marktonderzoeksbureaus

Lees dit artikel


Mag enquête-data van de respondenten gekoppeld worden?

Mag enquête-data van de respondenten gekoppeld worden?

Wekelijks krijgt het MOA Expertise Center vragen binnen van aangesloten partners. De aard van de vragen is zeer verschillend. Voor het beantwoorden van de vragen worden interne en externe experts ingeschakeld. Er zijn doorgaans geen kosten aan verbonden. Dit keer de vraag: Mag enquête-data van de respondenten/uitkeringsgerechtigden gekoppeld worden aan andere (interne) data die van respondenten bekend zijn?

Lees dit artikel


Meer duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU

Meer duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU

Voor sommige organisaties die van buiten de EU direct persoonsgegevens verzamelen van mensen in de EU, is niet altijd duidelijk of zij die persoonsgegevens extra moeten beschermen. De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe richtlijnen ontwikkeld over internationale doorgifte van persoonsgegevens.

Lees verder >>>

Lees dit artikel


De rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten

De rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten

Onlangs vond in Glasgow een groot congres plaats over klimaatverandering en de maatregelen om de negatieve gevolgen in kaart te brengen en – vooral – waar nodig om te buigen. Durk Bosma schreef een bijdrage met een bijzondere invalshoek: de rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten.

Lees verder

Lees dit artikel


Intensieve betrokkenheid van de overheid is nodig bij ontwikkeling AI

Intensieve betrokkenheid van de overheid is nodig bij ontwikkeling AI

In het rapport ‘Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie’ concludeert Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat AI voor een fundamentele verandering van Nederland zal zorgen. Maar als wij er ons niet goed op voorbereiden, is er niet alleen het risico dat we kansen missen, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die onze belangen niet dient.

Lees verder

 

Lees dit artikel


Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen

Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen

Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie.

Lees verder

 

Lees dit artikel


Heeft de opdrachtgever recht op de dataset van een onderzoek?

Heeft de opdrachtgever recht op de dataset van een onderzoek?

Wekelijks krijgt het MOA Expertise Center vragen binnen van aangesloten partners. De aard van de vragen is zeer verschillend. Voor het beantwoorden van de vragen worden interne en externe experts ingeschakeld. Er zijn doorgaans geen kosten aan verbonden. Heb je ook een vraag? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Soms vraagt de opdrachtgever naast de rapportage ook om de SPSS-dataset. Moet het onderzoekbureau die set delen, omdat de opdrachtgever voor het onderzoek heeft betaald? Of mag het bureau dit juist niet delen omdat de klant niet de directe opdrachtgever is voor het veldwerk? Of is dit iets wat het bureau zelf kan beslissen?

Lees verder

Lees dit artikel


Word ook kennispartner van Daily Data Bytes!

Word ook kennispartner van Daily Data Bytes!

Daily Data Bytes is een digitaal platform met tal van advertentiemogelijkheden, waarbij je overal en altijd toegang tot het laatste nieuws op het gebied van data-science, analytics en insights. Via onze websites en sociale kanalen. Een centrale plek met alle kennis en ontwikkelingen in ons vakgebied.

Lees dit artikel


Meer cijfers uit Nederland, en wereldwijd - onderzoek diversiteit en inclusie

Meer cijfers uit Nederland, en wereldwijd - onderzoek diversiteit en inclusie

Onlangs publiceerden we de eerste resultaten uit de D&I Monitor over diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. Daaruit bleek dat er op het gebied van discriminatie en ongelijkheid nog veel te verbeteren valt. Nu duiken we wat verder in de cijfers en laten we zien hoe de situatie wereldwijd is.

Lees verder

Lees dit artikel


Resultaten D&I Monitor: carrièredrempels, onveiligheid en gebrek aan inclusie

Resultaten D&I Monitor: carrièredrempels, onveiligheid en gebrek aan inclusie

De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor, het onderzoek van World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, zijn bekend. Op veel vlakken is nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de Nederlandse marketingindustrie. Bekijk de resultaten van het onderzoek

Lees dit artikel


Resultaten Nationale OnderzoeksMonitor beschikbaar!

Resultaten Nationale OnderzoeksMonitor beschikbaar!

Miles Research deed voor de zomer uitgebreid onderzoek naar wat werknemers in en rond de onderzoekssector bezighoudt. Eerder deelde Eric Landwaart van Miles Research in Daily Data Bytes de eerste inzichten. En nu is het hele rapport voor iedereen kosteloos beschikbaar.

Lees dit artikel


‘A Taste of Change’ Sensory Symposium postponed

‘A Taste of Change’ Sensory Symposium postponed

The symposium will be chaired by prof. Hans van Trijp (WUR) who will give a concise overview of the 5 pillars for the future: Environment/Covid-19, Big data, New Methods, Texture & Oral Processing, Sustainability.

The kick-off is by Keynote speakers Annie Neller, Simon Harris and James Gater (MMR Research Worldwide). They will speak about The future of Sensory Research and Test methods that can be used at home.

Lees dit artikel


Brand health tracking

Brand health tracking

Brand health tracking staat onder druk. Sommige bedrijven besteden minder (of nauwelijks meer) aan marketing en ze doen minder aan meting. Sjoerd Koornstra en Patrick Bruin gaan in op het belang van brand health tracking en de rol van company insights managers.

Lees dit artikel


CG Research is overgenomen door Norstat

CG Research is overgenomen door Norstat

Dataverzamelingsbedrijf Norstat heeft begin oktober CG Research overgenomen. In juli jl. nam Norstat al Respondenten.nl over. Met de nieuwe overname wil het bureau de positie op de Nederlandse markt versterken en uitbreiden.

Lees dit artikel


Twee inspirerende dagen bij Best of MIE

Twee inspirerende dagen bij Best of MIE

Op 22 en 23 september opende de Jaarbeurs haar deuren voor Best of MIE, twee inspirerende dagen met de best beoordeelde lezingen van Road to MIE van het voorjaar, en uitgebreid met een magische masterclass en een workshop internationale marketing.

Lees dit artikel


Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek

Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken. ‘Maar menselijk contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, zegt Theo van der Steen van Underlined.

Lees dit artikel


ESOMAR Global Market Research report 2021

ESOMAR Global Market Research report 2021

ESOMAR published the 2021 Global Market Research report. It is one of the largest and most comprehensive reports on the size and characteristics of the insights industry.

Lees dit artikel


AP publiceert aanbevelingen voor smart cities

AP publiceert aanbevelingen voor smart cities

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) publiceert aanbevelingen voor de ontwikkeling van zogenoemde smart city-toepassingen. De aanbevelingen zijn bedoeld voor gemeenten die met slimme sensoren en meetapparatuur data in de openbare ruimte verzamelen of dat van plan zijn.

Lees dit artikel


Thuiswerkvergoeding voor werknemers

Thuiswerkvergoeding voor werknemers

Werkgevers gaan op grote schaal over op het verstrekken van thuiswerkvergoedingen. Meer dan de helft van de werkgevers heeft inmiddels de thuiswerkvergoeding ingevoerd. Een half jaar geleden was dat nog maar 20%. Twee euro netto per dag is de norm. Gelijktijdig met de invoering van de thuiswerkvergoeding worden de regelingen voor reiskostenvergoedingen aangepast. Dit blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven.

Lees dit artikel


Wat is je geslacht? Man, vrouw, anders?

Wat is je geslacht? Man, vrouw, anders?

De vraag naar geslacht is een van de standaardvragen in bijna elk marktonderzoek. Maar tegenwoordig is het genderspectrum veel breder dan de opties man en vrouw. Erkenning van het gebrek aan meer opties is belangrijk, want de ogenschijnlijk simpele vraag kan iemand het gevoel geven wel of juist niet gezien te worden. Maar hoe doe je dat en hoe reageren mensen als je een extra genderoptie toevoegt? MarketResponse hield een peiling om te zien hoe Nederlanders hierover denken, met verrassende uitkomsten.

Lees dit artikel


Validators is Marketing Research & Analytics Bureau 2021

Validators is Marketing Research & Analytics Bureau 2021

Validators is op 1 juli bij de uitreiking van de MOAwards 2021 in De Hallen in Amsterdam uitgeroepen tot Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar. De prijs voor Insights Professional aan bedrijfszijde werd uitgereikt aan Christiaan Buitenhuis van Interpolis.

Lees dit artikel


Young Talents - deep dives, vooroordelen en grote vraagstukken

Young Talents - deep dives, vooroordelen en grote vraagstukken

Ze zijn jong en veelbelovend, zo blijkt uit de ronkende kwalificatie uit het juryrapport voor de MOAward voor Young Talent 2021. Dit is deel 1 van het gesprek met de drie ‘young talents’: hoe spreken zij over zichzelf, hoe denken ze over hun vak en wat willen ze eruit halen?

Lees het eerste deel van het interview met Rob van Bodegom

Lees dit artikel


Kantar neemt MeMo² over

Kantar neemt MeMo² over

Kantar neemt crossmedia effecttracking-specialist MeMo² over. Het team en de portfolio van Memo² vormen volgens Kantar een sterke aanvulling op het aanbod van Kantar op het gebied van media- en marketingeffectiviteit.

Lees verder

Lees dit artikel


Kwalitatief onderzoek in tijden van corona

Kwalitatief onderzoek in tijden van corona

In deze tijden van corona is fysiek kwalitatief onderzoek nagenoeg onmogelijk geworden. Veel kwalitatief onderzoek is het afgelopen coronajaar verplaatst naar online. Deze transformatie gaat gepaard met een grotere inzet van techniek. Hoe heeft de onderzoeksbranche dit aangepakt? Martin de Bruin sprak in opdracht van de MOA met 12 onderzoeksbureaus, 3 selectiebureaus en 3 leveranciers van interviewsoftware. 

Download de rapportage 'Kwalitatief onderzoek in tijden van corona' of lees de samenvatting.

Lees dit artikel


MOA heeft een blauwdruk voor een SLA ontwikkeld voor de MOA leden

MOA heeft een blauwdruk voor een SLA ontwikkeld voor de MOA leden

Recent is er een blauwdruk ontwikkeld voor een Service Level Agreement of te wel een SLA. Een dergelijke overeenkomst wordt opgesteld tussen een softwareleverancier en een onderzoekbureau.

Lees dit artikel


Genomineerden MOAwards 2021 bekend!

Genomineerden MOAwards 2021 bekend!

Een MOAward win je niet zomaar. Het is dé vakprijs voor inspirerende Insights-professionals en toonaangevende Marketing Research & Analytics bureaus die het verschil maken in ons vakgebied. There’s no award like a MOAward. 

De genomineerden voor de MOAwards 2021 zijn nu bekend! 

Lees dit artikel


Videopitches: de best practices zijn zeer ontnuchterend!

Videopitches: de best practices zijn zeer ontnuchterend!

Op 26 maart jl. gaven drie insights profs aan opdrachtgeverskant ons een inkijkje in hun ervaringen en wensen rondom het pitchen in coronatijd. De nadruk lag echt op het eerste contact tussen bureau en opdrachtgever: hoe zorg je dat je ‘aan tafel’ komt en in deze remote wereld een goede pitch houdt? De opdrachtgevers gaven toe dat ze het afgelopen coronajaar niet tot nauwelijks met nieuwe partijen zijn gaan werken. In deze coronatijd zijn er genoeg uitdagingen, waardoor samenwerking met de vaste partners een wenselijke zekerheid biedt. Toch staan ze open voor nieuwe bureaus, als die hen weten te triggeren. Maar hoe trigger je?

Lees dit artikel


Emma Beauxis-Aussalet over AI-ethiek

Emma Beauxis-Aussalet over AI-ethiek

Met haar 37 jaar staat assistant professor aan de VU Emma Beauxis-Aussalet op de internationale lijst van 100 briljante vrouwen in AI-ethiek. ‘Je kunt het mechanisme van de impact van AI niet begrijpen zonder de context.’

Lees verder >>

Lees dit artikel


Zijn er uitzonderingen op de anonimiteit van respondenten in een rapportage?

Zijn er uitzonderingen op de anonimiteit van respondenten in een rapportage?

Eén van de MOA richtlijnen stelt, dat persoonsgegevens in marktonderzoek niet herleidbaar mogen zijn. Een andere richtlijn stelt dat identificerende gegevens alleen opgenomen worden wanneer hiervoor ondubbelzinnig toestemming is gegeven. Deze regels zijn opgesteld door MOA, VBO en VSO en getoetst door de autoriteit persoonsgegevens.

Lees dit artikel


De grote pré van een betaald SPSS-abonnement mét support

De grote pré van een betaald SPSS-abonnement mét support

Er is nog steeds een aantal bedrijven dat oude versies van SPSS gebruikt (< V24) en niet betaalt voor service, ondersteuning of een abonnement via IBM of één van de IBM-partners zoals Crayon.

Lees dit artikel


Sjoerd van Heck, Ipsos over de peilingen in aanloop naar de verkiezingen

Sjoerd van Heck, Ipsos over de peilingen in aanloop naar de verkiezingen

De verkiezingen bepalen – naast corona – deze weken de actualiteit. Naast alle debatten, beschouwingen en portretten, is er volop ruimte voor de peilingen. Drie bureaus lopen hierin voorop: I&O Research, Ipsos en Kantar. Hun gezamenlijke peilingen zijn terug te vinden zijn in de Peilingwijzer. Natuurlijk kijkt iedereen steevast naar de uitkomsten van de peilingen, maar wat gebeurt daarachter, hoe verloopt het peilen, en waar moet de opiniepeiler zoal mee rekening houden? We vroegen het de drie bureaus. Sjoerd van Heck, onderzoeker Public Affairs bij Ipsos, trapt af.

Lees verder >>>

Lees dit artikel


SPSS nu eenvoudig te installeren

SPSS nu eenvoudig te installeren

Het installeren en activeren van SPSS blijft vaak lastig. Heel fijn daarom dat IBM bij SPSS 27 ook het installatie- en licentieproces heeft verbeterd!

Lees dit artikel


Wat doet de MOA aan inclusie en diversiteit

Wat doet de MOA aan inclusie en diversiteit

Dit is een vraag die ons werd gesteld door een bezoeker van de MOA-website.

Allereerst wat verstaan we onder inclusie en diversiteit?

Lees dit artikel


Gedragscode formeel aangeboden aan de Autoriteit Persoonsgegevens

Gedragscode formeel aangeboden aan de Autoriteit Persoonsgegevens

Onlangs is de “nieuwe” gedragscode voor onderzoek en statistiek formeel aangeboden aan de AP. Deze code is gebaseerd op de AVG die op 25 mei 2018 in werking is getreden en is samengesteld door VBO, VSO en MOA. De eerste gesprekken over een nieuwe code dateren van februari 2016! Het is nu februari 2021 en dus vijf jaar verder. De achtergrond van deze vertraging moet vooral gezocht bij de AP. Vele wisselingen van de wacht, waardoor er steeds met andere gesprekspartners moest worden overlegd, misverstanden over wifi-tracking en passantentellingen, het karakteriseren van de conceptcode als een receptenboek etc.

Lees dit artikel


MOA stelt vragen bij meldingsplicht voor openbare data in Amsterdam

MOA stelt vragen bij meldingsplicht voor openbare data in Amsterdam

De MOA heeft vragen over het voornemen van de Gemeente Amsterdam om een meldingsplicht in te stellen voor ‘Amsterdamse dataverzamelaars in de openbare ruimte’. De meldingsplicht zou moeten ingaan per 1 oktober 2021. Er wordt dan verwezen naar camera’s en sensoren. Al deze apparaten zouden moeten worden bijgehouden in een gemeentelijk sensorregister.

Lees verder >>>

Lees dit artikel


'Kleine veranderingen, grote effecten’: bureaus in coronatijd

'Kleine veranderingen, grote effecten’: bureaus in coronatijd

DESAN Research Solutions en Validators over hoe 2020 is verlopen, de verwachting voor 2021 en consumentengedrag.

Toen in het voorjaar van 2020 de crisis uitbrak vroegen we bureaudirecties hoe ze standhielden, wat er in hun werk veranderde en hoe ze de toekomst zagen. Dat waren soms niet al te vrolijke verhalen, maar je kon ook wel merken dat er geen tijd was om bij de pakken neer te zitten. Hup, de beuk erin. Veel ging er naar digitaal, en in de wetenschap dat opdrachtgevers ook niet stil bleven staan, ging men toch door. Maar we zijn alweer bijna een jaar verder en, gezien de avondklok, en de perikelen met vaccinatie, zijn we nog niet echt van de pandemie af. Tijd voor een nieuwe vragenronde in dit vierde deel.

Lees verder>>>

 

Lees dit artikel


MOA naar rechter om concurrentie door CBS

MOA naar rechter om concurrentie door CBS

De MOA is een gerechtelijke procedure begonnen tegen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitleg van de Wet op het CBS. Inzet is hoeveelheid commerciële opdrachten die het CBS buiten een vast pakket aan onderzoeken mag verrichten. Wettelijk is dat 10%, maar volgens de MOA ligt dat percentage ruim boven de 20% en dat gaat ten koste van opdrachten aan marktpartijen, waardoor MOA-leden omzet missen.

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.