Nieuws van de MOA en uit de branche

Rechtszaak MOA versus Nederlandse Staat en CBS op 16 juni

Rechtszaak MOA versus Nederlandse Staat en CBS op 16 juni

Op 16 juni vindt de zitting plaats in de bodemprocedure van de MOA tegen het CBS en de Nederlandse Staat over de concurrentie van het CBS met de leden van de MOA.

Lees verder

Lees dit artikel


Trendrapport 2021

Trendrapport 2021

Data en insights geven vertrouwen in 2de coronajaar.
Onderzoeksbranche zet ruim 10% meer om in 2021.

Bekijk hier de 14e editie van het Trendrapport Marktonderzoeksbureaus

Lees dit artikel


Mag enquête-data van de respondenten gekoppeld worden?

Mag enquête-data van de respondenten gekoppeld worden?

Wekelijks krijgt het MOA Expertise Center vragen binnen van aangesloten partners. De aard van de vragen is zeer verschillend. Voor het beantwoorden van de vragen worden interne en externe experts ingeschakeld. Er zijn doorgaans geen kosten aan verbonden. Dit keer de vraag: Mag enquête-data van de respondenten/uitkeringsgerechtigden gekoppeld worden aan andere (interne) data die van respondenten bekend zijn?

Lees dit artikel


Meer duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU

Meer duidelijkheid over regels bij import van data uit de EU

Voor sommige organisaties die van buiten de EU direct persoonsgegevens verzamelen van mensen in de EU, is niet altijd duidelijk of zij die persoonsgegevens extra moeten beschermen. De European Data Protection Board (EDPB) heeft nieuwe richtlijnen ontwikkeld over internationale doorgifte van persoonsgegevens.

Lees verder >>>

Lees dit artikel


De rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten

De rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten

Onlangs vond in Glasgow een groot congres plaats over klimaatverandering en de maatregelen om de negatieve gevolgen in kaart te brengen en – vooral – waar nodig om te buigen. Durk Bosma schreef een bijdrage met een bijzondere invalshoek: de rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten.

Lees verder

Lees dit artikel


Intensieve betrokkenheid van de overheid is nodig bij ontwikkeling AI

Intensieve betrokkenheid van de overheid is nodig bij ontwikkeling AI

In het rapport ‘Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie’ concludeert Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat AI voor een fundamentele verandering van Nederland zal zorgen. Maar als wij er ons niet goed op voorbereiden, is er niet alleen het risico dat we kansen missen, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die onze belangen niet dient.

Lees verder

 

Lees dit artikel


Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen

Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen

Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie.

Lees verder

 

Lees dit artikel


Heeft de opdrachtgever recht op de dataset van een onderzoek?

Heeft de opdrachtgever recht op de dataset van een onderzoek?

Wekelijks krijgt het MOA Expertise Center vragen binnen van aangesloten partners. De aard van de vragen is zeer verschillend. Voor het beantwoorden van de vragen worden interne en externe experts ingeschakeld. Er zijn doorgaans geen kosten aan verbonden. Heb je ook een vraag? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Soms vraagt de opdrachtgever naast de rapportage ook om de SPSS-dataset. Moet het onderzoekbureau die set delen, omdat de opdrachtgever voor het onderzoek heeft betaald? Of mag het bureau dit juist niet delen omdat de klant niet de directe opdrachtgever is voor het veldwerk? Of is dit iets wat het bureau zelf kan beslissen?

Lees verder

Lees dit artikel


Word ook kennispartner van Daily Data Bytes!

Word ook kennispartner van Daily Data Bytes!

Daily Data Bytes is een digitaal platform met tal van advertentiemogelijkheden, waarbij je overal en altijd toegang tot het laatste nieuws op het gebied van data-science, analytics en insights. Via onze websites en sociale kanalen. Een centrale plek met alle kennis en ontwikkelingen in ons vakgebied.

Lees dit artikel


Meer cijfers uit Nederland, en wereldwijd - onderzoek diversiteit en inclusie

Meer cijfers uit Nederland, en wereldwijd - onderzoek diversiteit en inclusie

Onlangs publiceerden we de eerste resultaten uit de D&I Monitor over diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche. Daaruit bleek dat er op het gebied van discriminatie en ongelijkheid nog veel te verbeteren valt. Nu duiken we wat verder in de cijfers en laten we zien hoe de situatie wereldwijd is.

Lees verder

Lees dit artikel


Resultaten D&I Monitor: carrièredrempels, onveiligheid en gebrek aan inclusie

Resultaten D&I Monitor: carrièredrempels, onveiligheid en gebrek aan inclusie

De Nederlandse resultaten van de D&I Monitor, het onderzoek van World Federation of Advertisers (WFA) naar de stand van zaken op het gebied van diversiteit en inclusie binnen de marketing- en communicatiebranche, zijn bekend. Op veel vlakken is nog altijd sprake van discriminatie en ongelijkheid in de Nederlandse marketingindustrie. Bekijk de resultaten van het onderzoek

Lees dit artikel


Resultaten Nationale OnderzoeksMonitor beschikbaar!

Resultaten Nationale OnderzoeksMonitor beschikbaar!

Miles Research deed voor de zomer uitgebreid onderzoek naar wat werknemers in en rond de onderzoekssector bezighoudt. Eerder deelde Eric Landwaart van Miles Research in Daily Data Bytes de eerste inzichten. En nu is het hele rapport voor iedereen kosteloos beschikbaar.

Lees dit artikel


Brand health tracking

Brand health tracking

Brand health tracking staat onder druk. Sommige bedrijven besteden minder (of nauwelijks meer) aan marketing en ze doen minder aan meting. Sjoerd Koornstra en Patrick Bruin gaan in op het belang van brand health tracking en de rol van company insights managers.

Lees dit artikel


CG Research is overgenomen door Norstat

CG Research is overgenomen door Norstat

Dataverzamelingsbedrijf Norstat heeft begin oktober CG Research overgenomen. In juli jl. nam Norstat al Respondenten.nl over. Met de nieuwe overname wil het bureau de positie op de Nederlandse markt versterken en uitbreiden.

Lees dit artikel


Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek

Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken. ‘Maar menselijk contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, zegt Theo van der Steen van Underlined.

Lees dit artikel


ESOMAR Global Market Research report 2021

ESOMAR Global Market Research report 2021

ESOMAR published the 2021 Global Market Research report. It is one of the largest and most comprehensive reports on the size and characteristics of the insights industry.

Lees dit artikel


Thuiswerkvergoeding voor werknemers

Thuiswerkvergoeding voor werknemers

Werkgevers gaan op grote schaal over op het verstrekken van thuiswerkvergoedingen. Meer dan de helft van de werkgevers heeft inmiddels de thuiswerkvergoeding ingevoerd. Een half jaar geleden was dat nog maar 20%. Twee euro netto per dag is de norm. Gelijktijdig met de invoering van de thuiswerkvergoeding worden de regelingen voor reiskostenvergoedingen aangepast. Dit blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven.

Lees dit artikel


Wat is je geslacht? Man, vrouw, anders?

Wat is je geslacht? Man, vrouw, anders?

De vraag naar geslacht is een van de standaardvragen in bijna elk marktonderzoek. Maar tegenwoordig is het genderspectrum veel breder dan de opties man en vrouw. Erkenning van het gebrek aan meer opties is belangrijk, want de ogenschijnlijk simpele vraag kan iemand het gevoel geven wel of juist niet gezien te worden. Maar hoe doe je dat en hoe reageren mensen als je een extra genderoptie toevoegt? MarketResponse hield een peiling om te zien hoe Nederlanders hierover denken, met verrassende uitkomsten.

Lees dit artikel


Genomineerden MOAwards 2021 bekend!

Genomineerden MOAwards 2021 bekend!

Een MOAward win je niet zomaar. Het is dé vakprijs voor inspirerende Insights-professionals en toonaangevende Marketing Research & Analytics bureaus die het verschil maken in ons vakgebied. There’s no award like a MOAward. 

De genomineerden voor de MOAwards 2021 zijn nu bekend! 

Lees dit artikel

Meer MOA


Kennispartners van Daily Data Bytes

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.