Verantwoord en relevant marktonderzoek in de gezondheidszorg
Marktonderzoek in de zorg kenmerkt zich door extra complexiteit. Er is een diversiteit aan belanghebbenden, en er zijn specifieke uitdagingen zowel op juridisch vlak als in de toegang tot de doelgroep. Wat kan en mag? Waar moet je extra rekening houden met privacy en vertrouwelijkheid? En daarbij opgeteld is de zorg ook nog een exponentieel en snel veranderend domein. Keuzevrijheid van zorg; regie in eigen hand; digitalisering van zorg; hoge innovatie graad; het kosten dilemma; de groeiende behoefte aan waarde gedreven zorg. Zo maar wat thema’s die op kennisprofessionals in de zorg af komen.
Daarom hebben deze kennisprofessionals zich georganiseerd in een eigen Profgroep. Deze Profgroep Healthcare maakt deel uit van de MOA, het Nederlandse Expertise Center voor Marketing Insights. Het doel van de profgroep is om het specifieke onderzoeksdomein in Healthcare te ondersteunen en te promoten. Vanuit de invalshoek van zowel bureaus als opdrachtgevers focussen we op de gezamenlijke deler in het onderzoek. Met onze focus op kwaliteit van onderzoek, kennisdeling en samenwerking willen we het domein Healthcare in marktonderzoek op een hoog niveau houden. En daarbij opereren we vanuit de gedachte ‘dat goed onderzoek bijdraagt aan een beter Zorg in Nederland’.
Onze leden hebben heel diverse achtergronden, werkterreinen en functies. We werken in een Zorginstelling, bij een Onderzoeksbureau, als zelfstandige of bij een farmaceut. In rollen variërend van marktonderzoek, business analyse, advies, marketingcommunicatie tot aan management. Maar wat we delen is onze passie voor kwalitatief goed marktonderzoek in de zorg!
Wat doen we?
De MOA volgt specifieke ontwikkeling in het onderzoekvakgebied, of dit nu gaat om digital analytics, kwantitatief- en of kwalitatief onderzoek of wetgeving, en biedt haar leden de nodige expertise en trainingen. In de profgroep zoomen we verder in op het domein van de zorg. We doen dit door de organisatie van (on- en offline) Insight Poli’s waarin we met gelijkgestemden specifieke thema’s bespreken, kennis overdragen en ervaringen uitwisselen. Daarnaast faciliteert je lidmaatschap intervisie met vak- en domeingenoten. Door transparant te zijn over de expertise van onze leden vind je makkelijk een klankbord of de juiste partner voor een specifieke klus. En dit alles tegen een zeer aantrekkelijk lidmaatschapstarief.
Is het bedrijf waar jij werkzaam bent al lid van de MOA, dan kun je je aansluiten met een persoonlijk lidmaatschap. Wanneer dit niet het geval is kun je lid worden van de Profgroep via het Bijzonder lidmaatschap Profgroep. Het is ook mogelijk om een volledig bedrijfslidmaatschap met daaraan gekoppeld een persoonlijk lidmaatschap af te nemen. Met deze laatste optie krijg je toegang tot de Profgroep en ook alle andere voordelen en extra's bij de MOA. Bekijk hier de huidige tarieven.
Per december 2020 wordt de Profgroep bestuurd door de volgende vrijwilligers:
Neil van der Veer (Newcom Research & Consultancy)
Patrick Hondsmerk (Ipsos)
Roel Rutjens (Catharina Ziekenhuis)
Marit Bosman (Antonius Ziekenhuis)
Geertje van de Ven (FWG)
Wim Defares (GlaxoSmithKline)
Marktonderzoekbureaus en bedrijven die marktonderzoek doen moeten het onderzoekfilter afnemen wanneer ze onaangekondigd telefonisch marktonderzoek gaan doen. Wanneer een bedrijf onaangekondigd telefonisch marktonderzoek doet zonder het onderzoekfilter te raadplegen handelt het onderzoekbureau in strijd met de algemeen aanvaarde gedragscode voor statistisch onderzoek. Consumenten die ten onrechte toch benaderd worden kunnen een klacht indien bij de MOA die het onderzoekfilter beheert. (info@moa.nl) Een onafhankelijke klachtencommissie zal deze klacht vervolgens in behandeling nemen.
Consumenten kunnen in het onderzoekfilter aangeven dat zij niet meer benaderd willen worden als het gaat om onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. Consumenten kunnen zich in het Onderzoekfilter.nl registreren en zullen dan niet meer benaderd worden om mee te doen aan onaangekondigd telefonisch marktonderzoek.
De registratie is gratis en iedere ingeschrevene krijgt iedere 4 jaar een herinnering per email om de registratie te verlengen.
De MOA biedt de volgende drie mogelijkheden voor haar afnemers van het Onderzoekfilter aan:
| Licentie/dienst | MOA-lid | niet MOA-lid | |
|---|---|---|---|
| eenmalige ontdubbeling |
€ 354,- | € 508,- | |
| single-user | € 1.205,- | € 2.191,- | |
| multi-user | € 3.639,- | € 5.242,- |
* Alle prijzen zijn exclusief BTW
Voor de aanvraag van een licentie voor 2023 kunt u naam en e-mailadres van een door de directie geautoriseerde persoon mailen naar onderzoekfilter@moa.nl. U zult dan binnen 3 werkdagen toegang tot de portal van het Onderzoekfilter krijgen.
Met een licentie krijgt u toegang tot de portal van het Onderzoekfilter, waar u het laatste Onderzoekfilterbestand kunt downloaden of telefoonbestand kunt laten ontdubbelen.
Voor die bureaus die slechts een enkele keer onaangekondigd telefonisch onderzoek uitvoeren is dit een uitkomst. De procedure is simpel. Stuur het te ontdubbelen bestand op naar info@moa.nl en binnen 3 werkdagen wordt het ontdubbelde bestand weer retour gestuurd.
Overige vragen kunt u stellen via onderzoekfilter@moa.nl.
Is een buiten Nederland gevestigd marktonderzoekbureau, dat vooraf onaangekondigd, telefonisch marktonderzoek in Nederland verricht, verplicht om het Onderzoekfilter te gebruiken?
Indien de opdrachtgever van het buitenlandse marktonderzoekbureau in Nederland is gevestigd, dan is de opdrachtgever c.q. het buitenlandse marktonderzoek bureau verplicht om het onderzoekfilter te gebruiken. Immers de Nederlandse wet- en regelgeving, waar de Gedragscode voor onderzoek en statistiek een onderdeel vanuit maakt, is van toepassing omdat de opdrachtgever is gevestigd in Nederland.
Voor in het buitenland gevestigde onderzoekbureaus geldt de analogie met de Telemarketingbranche. Nederland kent een Bel-me-niet register tegen outbound telemarketing. Dit Bel-me-niet register dient ook te worden geraadpleegd door adverteerders (en bureaus) die vanuit het buitenland naar Nederland bellen. Bij de parlementaire behandeling is expliciet bij de vraag stil gestaan of het juridisch mogelijk is om het Bel-me-niet register te verplichten aan bedrijven die buiten Nederland zijn gevestigd. In het originele wetsvoorstel stond namelijk dat het Bel-me-niet register alleen diende te worden gebruikt door bedrijven gevestigd in Nederland. Bij Amendement 10 van het lid Aptroot is toen het wetsvoorstel ten aanzien van het de werking van het Bel-me-niet register aangepast in die zin, dat dit niet beperkt is tot bedrijven in Nederland.
De Staatssecretaris was daar toen op tegen omdat hij dat in strijd achtte met de Dienstenrichtlijn.
De Raad van State heeft hier een Advies over uitgebracht en gesteld dat het verplichten om het Bel-me-niet register te gebruiken bij grensoverschrijdende outbound telemarketing niet in strijd is met de Dienstenrichtlijn. De Dienstenrichtlijn laat toe dat de Nederlandse overheid in het kader van consumentenbescherming dergelijke regels van toepassing verklaart wanneer een Nederlandse abonnee (of gebruiker) wordt gebeld. Ergo buitenlandse bedrijven dienen het Bel-me-niet register te gebruiken en dat is niet in strijd met het vrij verkeer van diensten (Dienstenrichtlijn).
Analoog hieraan kan worden gesteld dat een marktonderzoekbureau (of opdrachtgever) zich verplicht om in geval van niet vooraf aangekondigd telefonisch marktonderzoek, het Onderzoekfilter te gebruiken.
Wanneer het onderzoeksbureau buiten de Europese Unie is gevestigd en vanuit een land binnen de Europese Unie persoonsgegevens ontvangt, dan is er ook nog een issue met mogelijk verboden grensoverschrijdend gegevensverkeer.
Indien een onderzoekbureau ten onrechte geen gebruik maakt van het Onderzoekfilter dan bestaat er de mogelijkheid dat de betrokken consument daar een klacht over indient bij de onafhankelijke Beroepscommissie. Op MOA.nl staan hierover de te volgen procedures.
De overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd en wordt stilzwijgend jaarlijks verlengd.
Marktonderzoekbureaus en bedrijven die marktonderzoek doen, zowel MOA-leden als niet-MOA leden kunnen het onderzoekfilter afnemen wanneer ze telefonisch marktonderzoek gaan doen. Ze sluiten vooraf een contract af met de MOA.
MOA en de afnemer zijn gerechtigd om na goed zakelijk overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging deze overeenkomst per 1 januari van het volgende jaar te beëindigen. Hiervoor moet de overeenkomst voor 1 oktober van het lopende jaar worden opgezegd. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
Kennispartners van Daily Data Bytes
MOA is een

Contact
MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics
VIDA-gebouw
Kabelweg 57, 2e verdieping
1014 BA Amsterdam
+31 20 5810710
info@moa.nl
Privacystatement, Cookieverklaring & Disclaimer, MOA© 2022