MOAgenda

Overzicht alle MOA activiteiten

MOA - Steering data science projects

Ondernemingen worstelen met het aan elkaar koppelen van diverse databronnen. Met een creatieve en pragmatische mind set en technieken uit de data science discipline kan dit worden opgelost. In deze workshop nemen we je mee in de methoden en werkzaamheden van de data scientist met als doel briefings beter te formuleren en de uitkomsten beter te begrijpen en te vertalen in marketing implicaties.

Meer informatie


Excursie profgroep sensorisch onderzoek

Op 28 november organiseert de MOA Profgroep Sensorisch Onderzoek een excursie naar Grolsch.

Meer informatie


MOA - Analytics, de bronnen en het gebruik ervan

Beter en gerichter onderzoek doen met behulp van digitale databronnen

 

Hoe kun jij als marktonderzoeker gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die het digitale domein biedt? Welke digitale data is beschikbaar? Hoe komt deze data tot stand en waar kun jij deze data eigenlijk voor inzetten?

In deze workshop leiden we je niet op tot een digital analist maar we laten je wel zien welke digitale data ook in jouw organisatie beschikbaar is en op welke wijze jij deze gegevens kunt gebruiken in je dagelijkse werk. 

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie & storytelling: leergang marktonderzoek

In een wereld van informatie overvloed zijn data visualisatie & storytelling onmisbare vaardigheden. Onderzoeksresultaten spreken nooit voor zich; je zult moeten filteren, duiden, verpakken, verbanden leggen en richting geven zodat beslissers met jouw werk aan de slag kunnen. In deze doe-workshop gaan je zelf experimenteren met een aantal toepasbare principes om je rapporten en presentaties te maken zoals ze zijn bedoeld: helder, inspirerend en overtuigend.

Meer informatie


De Insights Poli - een VrijMiBo met inhoud!

Op vrijdagmiddag 13 december staat er weer een Healthcare Insights Poli gepland. Thema voor deze middag: “Wil je binnen zorg of farma de customer journey onderzoeken? Weet waar je aan begint!”

Meer informatie


MOA - Byron Sharp voor de Insights professional: zelfde data, andere bril, scherper advies

De naam ‘Byron Sharp’ is de afgelopen jaren in menig boardroom gevallen. Sharp vatte meer dan een halve eeuw marketingwetenschap samen in een boek en gaf het de veelzeggende titel ‘How Brands Grow; What Marketers Don’t Know’. Sharp heeft de visie op marketing bij veel marketeers veranderd en het vak vooral overzichtelijker gemaakt. Maar wat betekent dit voor de insights professional? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven in deze masterclass waarin Sharp’s wetten worden samengevat en de vertaalslag naar klantinzichten wordt gemaakt. Deze MOAcademy wordt verzorgd door Robert van Ossenbruggen. Robert helpt sinds het verschijnen van dit boek zijn klanten met het implementeren van Sharps gedachtegoed. 

NB: de slides van deze workshop zijn in het Engels.

Meer informatie


MOA - Wat is de vraag? Leergang marktonderzoek

Goed onderzoek beantwoordt de juiste onderzoeksvragen op een heldere manier. Om erachter te komen wat de juiste onderzoeksvragen zijn, moet helder zijn wat de opdrachtgever wil doen met de uiteindelijke onderzoeksuitkomsten. Dat betekent dat de interne en externe context duidelijk moet zijn. Deze workshop behandelt hoe je erachter komt wat de echte onderzoeksvragen zijn. Dan pas kun je bepalen op welke manier je deze het beste kunt beantwoorden. Ook dit onderwerp wordt behandeld. 

Meer informatie


MOA - Vragenlijst maken: leergang marktonderzoek

 Het lijkt zo eenvoudig: een vragenlijst maken. Maar vragenlijsten maken is een vak. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen kunnen een grote invloed hebben op de resultaten. In deze workshop kijken we naar alle do’s & don’ts van vragenlijstconstructie.

Meer informatie


MOA - SPSS Basics: leergang marktonderzoek

Binnen het marktonderzoek is SPSS al lang de standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Maar de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek corresponderen helaas niet met wat de meeste onderzoekers hebben geleerd tijdens hun studie. In deze workshop stomen we je in één dag klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.

Meer informatie


MOA - Cursus sensorisch onderzoek B

Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je in vóór 12 februari 2020

Meer informatie


Junior MIE

Het Junior MIE 2019 was een enorm succes. Door Hogeschool Utrecht is hier een leuk videoverslag van gemaakt.
Deze kunt u hier bekijken.

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


MOA - SPSS Advanced Datamanagement: leergang marktonderzoek deel 1

Voor degene die sneller en slimmer willen werken met SPSS. We gaan aan de slag met tekstmanipulaties, loopconstructies en SPSS macro’s. En hoe je die toe kan passen om veelgebruikte bewerkingen in handige scriptjes onder te brengen. Weinig theorie, vooral heel veel doen en uitproberen.

Meer informatie


MOA - Cursus voorbereiding examen Sensorisch onderzoeker A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-MOA examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Sensorisch onderzoek van de MOA. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A dat, onafhankelijk van de cursus, op 9 juni 2020 wordt afgenomen.

Meer informatie


MOA - SPSS het survey analysepalet: leergang marktonderzoek

Voor degene die na deel 5 uit de serie zelf aan de slag willen. In deze workshop gaan we een groot deel van het analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie. 

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie & storytelling: leergang marktonderzoek

In een wereld van informatie overvloed zijn data visualisatie & storytelling onmisbare vaardigheden. Onderzoeksresultaten spreken nooit voor zich; je zult moeten filteren, duiden, verpakken, verbanden leggen en richting geven zodat beslissers met jouw werk aan de slag kunnen. In deze doe-workshop gaan je zelf experimenteren met een aantal toepasbare principes om je rapporten en presentaties te maken zoals ze zijn bedoeld: helder, inspirerend en overtuigend.

Meer informatie


MOA / NIMA examen sensorisch onderzoeker A

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA A niveau heeft een functie met uitvoerende werkzaamheden zoals:

  •  Werken volgens ‘Good Sensory Practice’ in de product(voor)bereiding
  •  Hanteren van aanbiedingsdesigns en productcodering
  •  Gebruik van testmateriaal
  •  Omgaan met onderzoekscondities
  •  Instrueren van panelleden

Voor wie?

Dit examen is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in of zich willen kwalificeren voor een functie in de uitvoering van sensorisch onderzoek. Gangbare functienamen voor Sensorisch Onderzoeker A zijn: testleider, panelleider, onderzoeksassistent etc.

Meer informatie


MOA / NIMA examen sensorisch onderzoeker B

De sensorisch onderzoeker op MOA/NIMA B niveau beheerst de basis voor het vertalen van niet-complexe problemen in een opzet voor sensorisch onderzoek. Inclusief bijbehorende projectmatige aanpak van screening en training van respondenten, de uitwerking, analyse, interpretatie en presentatie.

Voor wie?

Dit examen is bedoeld voor personen die werkzaam zijn in of zich willen kwalificeren voor een functie in sensorisch onderzoek in een niet-complexe context. Dit houdt in dat het profiel gericht is op een startend medewerker. Een gangbare functienaam voor Sensorisch Onderzoeker B is: (junior)-projectleider, werkzaam onder toezicht van een senior projectleider.

Tijd en locatie

Het examen wordt afgenomen bij de MOA, Kingsfordweg 151, 1043 GR Amsterdam, 13e etage op 16 juni 2020
Inloop: 13.30 uur.
Aanvang examen: 14.00 - 16.30 uur

Na het succesvol beëindigen van het examen ontvangt de deelnemer een officieel NIMA diploma Sensorisch onderzoeker B. Twee weken voor het examen ontvangen alle inschrijvers een schriftelijke oproep per mail.

Meer informatie


MOA Golftoernooi 2020

De afgelopen 9 jaar is er vol enthousiasme gespeeld om de MOA Golfbokaal. Dit jaar organiseren wij voor de negende keer het Golftoernooi.

Nieuwsgierig naar het afgelopen jaar. Bekijk de foto's.

Meer informatie volgt. 

Meer informatie


Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.