Marktonderzoek woordenboek
Het toetstheorema van Neyman-Pearson is een procedure om na te gaan of een statistische uitkomst voldoende gewicht heeft om daar harde conclusies aan te verbinden.
Lees verder
Er zijn diverse vormen van uitval, dat wil zeggen niet mee willen of kunnen doen aan een onderzoek. Uitval is niet erg, zolang het maar niet selectief is.
Lees verder
Validiteit is de mate waarin een bewering / een uitspraak / een meting valide is, dat wil zeggen niet mank gaat.
Lees verder
Een variabele is een kenmerk dat kan variëren, dat wil zeggen meerdere waarden kan aannemen (want anders zou het een constante zijn).
Lees verder
Veldonderzoek omvat al die vormen van onderzoek waarbij de gegevens in het veld (rechtstreeks en onder alledaagse omstandigheden) worden verzameld.
Lees verder
Vergelijkend onderzoek is een manier van onderzoek waarbij de onderzoeker twee (of meer) groepen of situaties met elkaar vergelijkt.
Lees verder
Verklarend onderzoek is onderzoek waarbij de onderzoeker probeert vast te stellen of een bepaald gebeuren een goede verklaring is voor een bepaalde verandering.
Lees verder
Er zijn vele redenen om niet mee te doen aan een onderzoek. Als je die redenen weet, kun je ook maatregelen nemen om ze te omzeilen.
Lees verder
Een probleemstelling van een onderzoek heeft altijd betrekking op een handelingsprobleem en de vraagstelling duidt altijd op een kennistekort.
Lees verder
Alleen op een goede vraagstelling is een correct antwoord mogelijk maar een garantie is er niet. Een goed antwoord op een slechte vraag is onmogelijk.
Lees verder
Wie een vraag stelt, verwacht (meestal) ook een antwoord. Welk antwoord je wilt hebben, is afhankelijk van hoe je de vraag stelt.
Lees verder
Het maken van goede vragenlijst is een kunst op zicht. Naast kennis over het onderwerp moet men ook taalkundig goed onderlegd zijn en een goed inlevingsvermogen hebben.
Lees verder
Weging is een rekenkundige manier om van verschillende groepen uit een populatie die niet evenredig vertegenwoordigd zijn, toch een algemeen gemiddelde te berekenen.
Lees verder
Een enquête die verstuurd wordt via mail of die ingevuld kan worden op een site verschilt vooral qua distributie van de schriftelijke enquête.
Lees verder