Marktonderzoek woordenboek
Interne consistentie is een betrouwbaarheidsscore die toegekend wordt aan het meetinstrumenten dat een kenmerk twee keer op een andere manier weet te meten in dezelfde meetsessie.
Lees verder
Interne validiteit is de mate waarin het redeneren binnen het onderzoek correct is uitgevoerd.
Lees verder
Het persoonlijk interview (face-to-face interview) is een vorm van ondervragen waar meestal één maar soms ook enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Lees verder
Het persoonlijk interview is een vorm van ondervragen waarbij meestal één of hooguit enkele personen tegelijkertijd aan meedoen.
Lees verder
Het telefonisch interview is een vorm van ondervragen waarbij een (groot) aantal assistenten van de onderzoeker een (groot) aantal mensen ondervraagt.
Lees verder
Kanskapitalisatie is het verhogen van de kansen op het vinden van statistische verbanden door het opnemen van veel variabelen in het onderzoek.
Lees verder
Kendalls tau is een maat voor samenhang voor variabelen op ordinaal niveau.
Lees verder
Kurtosis is een maat voor de spitsheid van een analoge verdeling.
Lees verder
Een kwantitatief gegeven is een getal, een kwalitatief gegeven is elk ander soort gegeven. Maar ... methodologisch gezien is een getal eigenlijk ook een kwalitatief gegeven.
Lees verder
Een manier om een onderscheid te maken tussen een casestudie, kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek, is het tellen van het aantal onderzoekseenheden.
Lees verder
Laboratoriumonderzoek omvat al die vormen van onderzoek waarbij de gegevens op een speciale plaats en onder strikte condities worden verzameld.
Lees verder
Longitudinaal onderzoek is onderzoek waarbij op steeds dezelfde manier herhaaldelijk metingen plaatsvinden om een ontwikkeling in kaart te brengen.
Lees verder
De Mann-Whitney U-toets wordt gebruikt voor het berekenen van een verschil in de rangorde van twee groepen op een variabele.
Lees verder
De manova is een analyse techniek waarmee een indeling van gegevens op twee of meer dimensie kan worden beoordeeld.
Lees verder
Matchen is het samenstellen van gelijkwaardige groepen. Elke groep wordt daarna opgenomen als een conditie in een experimenteel onderzoek.
Lees verder